Tell Me :  Talk
Talk about your favorite band. 

Previous page Next page First page IORR home

For information about how to use this forum please check out forum help and policies.

« Mon voisin Mick Jagger » - Feature in ELLE French edition
Posted by: The Joker ()
Date: June 20, 2020 20:43

[www.elle.fr]


Journalist Ondine Debré has a famous lineage in French politics. Among other, her grandfather Michel Debré wrote the actual French Constitution and acted as De Gaulle's PM. Ondine Debré explains how common folks in Pocé-sur-Cisse, a long-time Debré dynasty stronghold, now divide in two camps: The Jaggers and the Debrés. But she (or the copy editor) should have done their homework, and wrote "A Bigger Bang" instead of "A Bigger Band". eye rolling smiley

Temoignage : « Mon voisin Mick Jagger »

À Pocé-sur-Cisse, il y a le chanteur des Rolling Stones et le clan Debré. Notre journaliste, et petite-fille du fondateur de la Ve république, raconte cette drôle de bataille entre célébrités.
par
Ondine Debré
J ’ai tout de suite compris.En regardant la photo sur son compte Instagram, j’ai reconnu les vieilles poignées en laiton joliment polies par le contact des mains, les portes-fenêtres anciennes, le parquet ciré, les tilleuls que l’on devine dehors derrière le chanteur des Rolling Stones qui porte beau ses bientôt 77 ans. Je connais cet endroit, cette ambiance, cette lumière : c’est la Touraine, la douce région des bords de Loire chantée par Du Bellay et Balzac, sertie par les châteaux d’Amboise, de Chaumont, de Chenonceau… Ainsi Mick Jagger, comme moi, est confiné dans le 37. À six kilomètres de ma maison, il vit dans son château de Fourchette, un bijou du XVIIIe siècle que j’ai visité enfant avec un de mes oncles, avant que le chanteur ne l’achète dans les années 1980. Depuis qu’il est à Pocé-sur-Cisse, il y a donc plus connu que ma famille dans le département. Mes ancêtres, aussi sérieux soient-ils, ne peuvent pas rivaliser en notoriété avec celui qui a réussi, en plein confinement, à faire atterrir un jet à l’aérodrome de Tours. « Gimme Shelter » l’emporte haut la main sur la constitution de la Ve République… Cette région de Touraine, c’est l’endroit où mon arrière-grand-père, le pédiatre Robert Debré, s’est installé auprès de sa femme, Jeanne Debat-Ponsan, au début du siècle. Un joli manoir à Nazelles, puis Les Madères, une magnifique maison blanche à flanc de coteau au bord de la Cisse. Nous y avons tous grandi, de maison en maison, les enfants et les petits-enfants se succédant sur les chemins de vignes et les bancs de sable des bords de la Loire. Le lit d’un fleuve comme berceau familial.
DEUX VIES PARALLÈLES
Mon grand-père, Michel Debré, fut le maire historique d’Amboise, pendant plus de vingt ans, puis ce fut mon oncle Bernard, pendant presque dix ans. Mon grand-oncle Olivier y a peint ses plus belles toiles, mon père y vit depuis dix ans. Nous sommes ici chez nous, c’est sûr. Et c’est devenu un jeu pour mes filles : voir le nom de famille de leur mère écrit sur des panneaux, des façades d’hôpitaux, des ponts… Le seul privilège que cela m’apporte encore, c’est d’embrasser la pâtissière d’Amboise, Christiane Bigot, quand je m’y arrête pour acheter des chocolats. Mais depuis que les Jagger sont à Pocé-sur-Cisse, deux clans se partagent la ville. « À Amboise, il y a les Jagger et les Debré », dit-on.
Mick traverse la Loire à vélo et va lui aussi chez Mme Bigot. Il est adorable, paraît-il, aimable, parlant français parfaitement. Il se rend au marché, et on le remarquait jadis grâce à la taille de Jerry Hall, dont le style dénotait un peu dans la région. Nos chemins n’en finissent pas de se croiser, et quand je suis ici j’ai le sentiment de vivre une vie parallèle à la sienne. J’attends une petite fille, et alors que, à l’hôpital de Tours, mon échographe m’interroge sur les idées de prénom, la discussion s’oriente sur la question de choisir ou de ne pas choisir un prénom en A pour ses enfants. « Vous savez que j’ai rencontré la petite Georgia Jagger ? Sa mère a été suivie ici, c’est moi qui ai fait les échographies de Jerry Hall », me dit-il. Jerry Hall au CHRU Bretonneau, incroyable.
LA TRANQUILLITÉ TOURANGELLE
La Touraine est devenue, pour les Jagger aussi, un berceau familial. Le patriarche à la tête d’une belle fratrie de huit enfants a récemment fait rénover un grand loft dans les communs du château pour y recevoir Georgia et les autres. On dit que ses goûts sont assez sobres malgré le studio d’enregistrement, la piscine, le court de tennis et le « petit » hélicoptère de loisir : aucune extravagance de décoration n’est à déplorer entre les murs XVIIIe. Mon père a un jour apporté deux vieux fauteuils chez un tapissier, à Saint-Ouen-les-Vignes, à quelques kilomètres de Pocé. J’étais avec lui et, de fil en aiguille, l’artisan nous avait raconté qu’il avait entièrement restauré Fourchette : banquettes, murs, fauteuils… J’ai pu voir les échantillons du tissu qui a servi pour le studio, un jacquard de laine damassé bleu, un peu baroque pour nous, mais parfait pour enregistrer en 2004 et 2005 l’album « A Bigger Band ». Pocé-sur-Cisse est un petit village de quelques milliers d’habitants, bordé par plusieurs rivières, à quelques kilomètres de la Loire. Une campagne encore un peu sauvage, malgré les touristes qui affluent pour visiter les châteaux. Les vignes dominent sur les hauteurs de ce côté du fleuve. Les vins de Loire, les blancs surtout, sont délicieux. Le château de Fourchette est habité toute l’année par un couple de gardiens d’une soixantaine d’années ; leurs enfants disent que Mick est discret et charmant. Les amis de leurs enfants racontent avoir croisé de loin la star de temps en temps…
Cela fait longtemps que les paparazzis ont déserté le village, et Mick (comme l’appellent les villageois) n’aspire qu’à la tranquillité tourangelle. Une vie normale en somme, entre le Super U et le Bricomarché, le coiffeur du village et la boulangerie. En lisant le quotidien « La Nouvelle République », j’ai appris qu’il partageait autre chose avec moi qu’un nom de famille connu dans la région : le goût des spectacles sons et lumières. Celui d’Amboise, le brillant « À la cour du Roy François », est un exemple du genre. De fin juin à août, dans le parc du château, on peut habituellement revivre la féerie du lieu. Il paraît que Mick s’y glisse tous les ans une fois la nuit tombée et le spectacle commencé… Discret, Sir Jagger s’envole tout de même parfois au-dessus des coteaux et des vignes à bord de son hélicoptère, pour admirer cette perspective du ciel. Sur la place du château d’Amboise, baptisée place Michel-Debré en 1995, je me dis que le temps est peut-être venu pour les dynasties républicaines de laisser la place à d’autres idoles et que les Jagger, eux aussi, ont droit à leur panneau quelque part dans la ville.

Re: « Mon voisin Mick Jagger » - Feature in ELLE French edition
Posted by: rastakeith ()
Date: June 20, 2020 21:08

Thank you for this one !

Re: « Mon voisin Mick Jagger » - Feature in ELLE French edition
Posted by: CaptainCorella ()
Date: June 21, 2020 02:32

Google translates it to... (Underwhelming)

In Pocé-sur-Cisse, there is the singer of the Rolling Stones and the Debré clan. Our journalist, and granddaughter of the founder of the Fifth Republic, recounts this funny battle between celebrities.
by
Ondine Debré
I immediately understood. Looking at the photo on his Instagram account, I recognized the old brass handles nicely polished by the contact of the hands, the old French windows, the polished parquet, the lime trees that we guess outside behind the singer of the Rolling Stones who is wearing his soon 77 years. I know this place, this atmosphere, this light: it is Touraine, the gentle region of the edges of the Loire sung by Du Bellay and Balzac, set by the castles of Amboise, Chaumont, Chenonceau ... Like Mick Jagger, like me, is confined to 37. Six kilometers from my house, he lives in his château de Fourchette, an 18th century jewel that I visited as a child with one of my uncles, before the singer bought it in the 1980s. Since he is in Pocé-sur-Cisse, there is therefore more known than my family in the department. My ancestors, as serious as they are, cannot compete in notoriety with the one who succeeded, in full confinement, in landing a jet at the aerodrome of Tours. "Gimme Shelter" wins hands down on the constitution of the Fifth Republic ... This region of Touraine is the place where my great-grandfather, pediatrician Robert Debré, settled with his wife , Jeanne Debat-Ponsan, at the beginning of the century. A pretty manor house in Nazelles, then Les Madeira, a magnificent white house on the hillside on the banks of the Cisse. We all grew up there, from house to house, children and grandchildren succeeding each other on the vineyards and the sandbanks on the banks of the Loire. The riverbed as a family cradle.

TWO PARALLEL LIVES
My grandfather, Michel Debré, was the historic mayor of Amboise for more than twenty years, then it was my uncle Bernard for almost ten years. My great-uncle Olivier painted his most beautiful paintings there, my father has lived there for ten years. We are here at home, for sure. And it became a game for my daughters: to see their mother's last name written on billboards, hospital facades, bridges ... The only privilege that still brings me is to kiss the Amboise pastry chef, Christiane Bigot, when I stop there to buy chocolates. But since the Jaggers are in Pocé-sur-Cisse, two clans share the city. "In Amboise, there are the Jagger and the Debré," they say.

Mick crosses the Loire by bicycle and also goes to Mme Bigot's. He is adorable, it seems, amiable, speaking French perfectly. He goes to the market, and it was noticed in the past thanks to the size of Jerry Hall, whose style was somewhat evident in the region. Our paths never stop crossing, and when I am here I have the feeling of living a life parallel to his. I am expecting a little girl, and while, at the hospital in Tours, my ultrasound scanner asks me about first name ideas, the discussion turns to the question of choosing or not choosing a first name in A for her children. "Do you know that I met little Georgia Jagger? Her mother was followed here, I was the one who did the ultrasound on Jerry Hall, "he told me. Jerry Hall at CHRU Bretonneau, incredible.

PEACE OF MIND
Touraine has become, for the Jaggers too, a family cradle. The patriarch at the head of a beautiful sibling of eight children recently renovated a large loft in the outbuildings of the castle to accommodate Georgia and the others. It is said that his tastes are quite sober despite the recording studio, the swimming pool, the tennis court and the "small" leisure helicopter: no decoration extravagance is to be deplored between the 18th century walls. My father once brought two old armchairs to an upholsterer, in Saint-Ouen-les-Vignes, a few kilometers from Pocé. I was with him and, little by little, the craftsman had told us that he had completely restored Fork: benches, walls, armchairs ... I could see the samples of the fabric that was used for the studio, a jacquard blue damask wool, a little baroque for us, but perfect for recording in 2004 and 2005 the album "A Bigger Band". Pocé-sur-Cisse is a small village of a few thousand inhabitants, bordered by several rivers, a few kilometers from the Loire. A countryside still a little wild, despite the tourists who flock to visit the castles. The vines dominate on the heights on this side of the river. Loire wines, especially whites, are delicious. Fourchette Castle is inhabited all year round by a couple of guardians in their sixties; their children say that Mick is discreet and charming. The friends of their children tell of having met the star from time to time

It has been a long time since the paparazzi have deserted the village, and Mick (as the villagers call him) only aspires to peaceful tranquility. A normal life in short, between the Super U and the Bricomarché, the village hairdresser and the bakery. When I read the daily "La Nouvelle République", I learned that he shared something other than a family name known in the region: the taste for light and sound shows. Amboise's, the brilliant "At the Court of Roy François", is an example of the genre. From the end of June to August, in the castle grounds, you can usually relive the enchantment of the place. It seems that Mick slips into it every year after dark and the show begins ... Discreet, Sir Jagger still flies sometimes over the hills and vineyards aboard his helicopter, to admire this perspective from the sky. On the place of the castle of Amboise, baptized place Michel-Debré in 1995, I tell myself that the time may have come for the republican dynasties to give way to other idols and that the Jaggers, too, have right at their sign somewhere in the city.

--
Captain Corella
60 Years a Fan



Sorry, only registered users may post in this forum.

Online Users

Guests: 1430
Record Number of Users: 206 on June 1, 2022 23:50
Record Number of Guests: 9627 on January 2, 2024 23:10

Previous page Next page First page IORR home